De fabrikant verkocht in totaal 6,29 miljoen voertuigen, 1,1 procent meer dan
in 2008, zo maakte Volkswagen (VW) maandag bekend op de autoshow in Detroit.

China, Duitsland, Brazilië
VW profiteerde vooral van zijn kracht in China, Duitsland en Brazilië. Het
wereldwijde marktaandeel bij personenauto’s steeg van 10,3 naar 11,4
procent.

Het concern wil dit jaar wederom marktaandeel winnen. Ook 2010 wordt een "moeilijk
jaar”, zo verwees bestuurder Christian Klingler naar de neergang van de
auto-industrie sinds het najaar van 2008.

Het grootste autoconcern van Europa verkocht bijna 8 procent meer van zijn
VW-modellen tot een totaal van 3,95 miljoen.

Audi zakt
Het duurdere Audi-segment zag de verkoop met 5,4 procent dalen tot 949.700
voertuigen. Het VW-concern telt in totaal tien merken.

De rivalen BMW en Daimler hebben de verkoop afgelopen jaar met meer dan 10
procent zien teruglopen.

Lees ook:

Dit zijn de automarkten van de toekomst

Peugeot Citroën ziet herstel in 2010

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl